Speeldagen 2017 – terugblik

Met veel plezier kijk ik terug op de Speeldagen van afgelopen jaar in Amersfoort, Hoorn en Assen.  Een dag met een ruim aanbod aan mogelijkheden om hoogbegaafde kinderen iets extra’s te bieden op gebied van o.a. spel, creativiteit, workshops.

Ik word me er steeds meer van bewust hoe belangrijk het is voor hoogbegaafde kinderen dat hun lesaanbod structureel wordt uitgebreid met een uitdagende ontwikkelomgeving met creatieve, visuele, speelse werkvormen. Werkvormen die veel beter aansluiten bij hun individuele ontwikkelbehoefte. Het blijkt, dat zij meer dan gemiddeld behoefte hebben aan concrete ervaringen. Ervaringen die hen inzichten geven, hun vaardigheden vergroten op allerlei gebied. Creatief, technisch, sociaal, emotioneel.  Deze ervaringen zijn nodig om kinderen te laten in groeien in hun persoonlijk leiderschap.

Spelen is ontwikkelen.

De speeldagen bieden kinderen een hele laagdrempelige toegang tot een vrije speelruimte om op persoonlijke ontdekkingsreis te gaan en wezenlijke ervaringen op te doen in belang van hun persoonlijke groei en hun toekomstmogelijkheden.
Wat vind ik leuk? Waar ben ik goed in? Waar ben ik nieuwsgierig naar? Hoe maak ik vrienden? Wat wil ik worden? Hoe pak ik het aan? Als iets 2 keer mis gaat, kan ik dan beter stoppen? Waar liggen mijn grenzen van mijn kunnen? Hoe kom ik voor mezelf op? Hoe weet ik of iets bij mij past of niet? Wie kan mij helpen? Wat als ik er alleen voor sta? Wat kan ik beter alleen doen? Hoe verdien ik later mijn geld? Etc.  etc. Zoveel vragen waarop kinderen een antwoord moeten vinden.  Vragen die gaan over hun eigen mogelijkheden en potentieel.  Dan zijn er ook nog eens  zoveel vragen en onzekerheden, die van buitenaf op kinderen afkomen. De onzekerheden over banen, relaties etc.  Ik ben geschrokken van de rol van het onderwijs en overheden naar het effect van spelen.  Dat spelen een enorme grote groeimotor is voor kinderen is voor velen niet bekend. Wat is er gebeurd met al het wetenschappelijk onderzoek, dat aantoont dat spelen belangrijk is voor de sociale en emotionele groei? Hoe kan het dat kinderen mentaal zo overbelast worden, dat zij blokkeren in hun sociale en emotionele groei?

Oproep tot Spelen

Mijn dringende oproep: luister naar de behoefte van kinderen en geef ze alle ruimte die ze nodig hebben om te blijven spelen. Vrije speelruimte hoort thuis in het lager en middelbaar onderwijs. Het doet me pijn als ik zie en hoor, dat kinderen vanaf hun 7e jaar als te oud worden ingeschat om nog te spelen. Spelen is niet alleen voor kleine kinderen. Spelen is voor jong én oud.
Ik ben blij met al mijn ervaringsjaren in het bedrijfsleven als trainer, coach, organisatie-adviseur. In het bedrijfsleven, grote trainingsbureaus, topsporters,  instellingen voor traumabegeleiding en ga zo maar door gebruiken andere termen voor spelen. Serious Gaming, Theatersport, Virtual Reality, Ervaringsgericht Leren, Bedrijfsopstellingen, Familie-opstellingen, etc.  Het is allemaal heel veel van hetzelfde.  Het zijn allemaal werkvormen, methodieken die drijven op de kracht van visualiseren, verbeelden, speeltechnieken, energie- en emotiewerk.
Dan spreek ik docenten in het primair onderwijs die stoppen met spelen, omdat kinderen vanaf 8 jaar daarvoor te oud zijn. Fantasie-gedoe, dat past niet meer. Ik spreek gemeente-ambtenaren die water zien branden, als je het wilt hebben over ontwikkeling van Speelbeleid.  Ik spreek WMO-beleidsmakers die verantwoordelijk zijn voor jeugdbeleid en Speelbeleid naar de knutselkamer verwijzen. Ik lees verhalen van succesvolle, grote multionationals die vrije speelruimte hoog in het vaandel hebben staan.  Heel veel scholen, overheden, blijken het tegenovergestelde te doen. Niet uit tijd- of geldgebrek, zo blijkt, maar uit onwetendheid. De culturele vakken krijgen gelukkig steeds meer aandacht in het onderwijs.  De bewustwording groeit gelukkig, stapje voor stapje, dat culturele vakken een belangrijke rol vervullen bij een gezonde ontwikkeling van de mens. Sociaal, emotioneel, creatief.  We gaan de goede kant op.

Zorg dat kinderen hun speelkracht behouden. Zorg dat kinderen hun speelkracht kunnen inzetten om voor zichzelf op te komen en trouw te blijven aan zichzelf.  Zorg dat hun speelkracht behouden blijft voor de ontwikkeling van creatieve potentieel. Kinderen zijn de toekomst. Als wij onze toekomst, de kinderen, hun gezondheid serieus nemen en belang hechten aan een economie met zelfbewuste, creatieve en innovatieve medewerkers dan moet er veel meer ruimte komen voor vrije speelruimte. In het gezin, het onderwijs, het bedrijfsleven. Het onderwijs in Denemarken is een inspirerend voorbeeld. En steeds meer bedrijven die buiten het onderwijs om kiezen voor een eigentijdse en innovatie aanpak. Een aanpak die persoonlijke ontwikkeling en groei stimuleert.
Het is mijn droom, dat ieder gezin, ieder bedrijf, iedere school ruimte maakt voor vrije speelruimte van jong en oud. Niet omdat het moet, maar omdat iedereen weet en ervaart dat je er blij en gelukkig van wordt.

De Speeldagen zijn een initiatief van SpeelvriendenHB.

Het is voor mij enorm leerzaam en leuk geweest om met Speeltheater Wishdom onderdeel te zijn van de landelijke Speeldagen. De avonturen van Katinka, prof. Plezier en zijn vrienden worden steeds mooier en spannender. De kinderen maakten aansluitend aan de voorstelling speeldoosjes, geluksdoosjes, een pleziermeter. Gereedschap wat je nodig hebt als je op avontuur gaat. Het avontuur van het leven. Het verhalenprogramma wordt de komende tijd doorontwikkeld met o.a. nog meer speelse en ontwikkelingsgerichte workshops.

Ik kijk uit naar 2018. Het is geweldig om mee te kunnen gaan op tournee met SpeelvriendenHB.

In 2018 staat de kindervoorstelling  “De Waarachtige Pleziermeter” op de speelagenda.  De voorstelling zal worden afgesloten met een keuze uit verschillende creatieve workshops. Deze zullen t.z.t. bekend worden gemaakt op de speelagenda.

Kijk voor de speelagenda in 2018 op  http://studiowishdom.nl/kalender/

Graag tot in 2018!

Nieuwsbrief

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich opgeven voor de nieuwsbrief.

You have Successfully Subscribed!