De keuzes die ik moet maken worden steeds weer helder als ik ga spelen. - Carola Pelder
Ze is nog zo speels
Het was laat in de avond. Ik kon niet slapen van het geroezemoes in de woonkamer beneden. Ik ben mijn bed uitgestapt en ben bovenaan de trap gaan zitten. Mijn oma en moeder hadden een serieus gesprek. “Ze is nog zo speels” hoorde ik mijn moeder zeggen. Ik schrok ervan toen ik dat hoorde. De boodschap was duidelijk. Ik was te oud geworden om te spelen. Ik schat dat ik zo’n jaar of 8 was.
Als ik serieus genomen wilde worden, dan moest ik vooral hoge cijfers halen. Met een universitaire opleiding zou ik het ver schoppen. Het liep allemaal anders.
Met met veel pijn en moeite verliet ik het Atheneum met een diploma op zak. Ik kon urenlang boven mijn boeken hangen, in de hoop dat het moment zou komen, dat ik het ging snappen. Ik had bijles genomen in economie, wiskunde, geschiedenis. Wat kon ik mij een dom meisje voelen. Het waren zulke intensieve jaren, dat er geen haar op mijn hoofd meer aan dacht om een universitaire studie te gaan volgen. Zou het nog goed komen met mij? Ik voelde de druk, dat je pas goed geld kon verdienen als je een universitaire opleiding zou hebben. Bij mij liep het anders. Ik begon mijn loopbaan als secretaresse en werkte mijzelf in een aantal jaren op tot coach, trainer, hoofd P&O. Ze noemde mij een stapelaar. Dat voelde niet lekker, maar ik had mezelf bewezen, dat ik geen dom meisje was. Totdat ik in 2008 uitviel met een stevige burnout. Wat was er mis gegaan?
Ik zette stevige stappen in mijn herstel toen ik ontdekte dat ik vooral plezier haalde uit tekenen en mijn creativiteit. Steeds meer werd duidelijk hoe leuk en belangrijk spel en creativiteit voor mij was.
Het perspectief op mijn toekomst veranderde toen ik mijn levensverhaal ging herschrijven. Mijn kennis als trainer en coach ging ik combineren met mijn creatieve talenten en storytelling. Ik ging een nieuw verhaal schrijven over mijn leven. Stel je eens voor, dat het meisje dat ik was haar hart was gaan volgen. Wie was ik dan geworden?
Het schrijven van een nieuw levensverhaal beperkte zich niet tot schrijven alleen. Ik bracht het verhaal tot leven. De personages werkte ik uit als poppen. Ik volgde allerlei cursussen en opleidingen zodat het verhaal kon presenteren als stripverhaal, kindertheater, animatie, boek. Behalve dat ik genoot van alle creativiteit, leerde ik enorm veel over storytelling, tekenen, karakterontwikkeling, emoties, beeldcommunicatie, vormgeving. Ik leerde misschien nog wel meer over mezelf. Ik ging mezelf en het leven veel beter begrijpen omdat ik tijdens het spel kon oefenen met alledaagse problemen en conflicten die zich voordeden.
Ik werk nu vanuit mijn eigen ontwerpstudio. Ik ontwikkel spelmaterialen en belevingsprogramma’s om creatieve talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling van kinderen te versterken. Dat gaat in de programma’s die ontwikkel samen op.
Het is mijn missie om ouders bewust te maken van de noodzaak van creatieve ontwikkeling voor een gezond en gelukkig leven.
Missie – Speel je dromen waar
Studio Wishdom stimuleert creatieve ontwikkeling en spel, zodat kinderen en (jong)volwassenen hun dromen en doelen kunnen realiseren.
Studio Wishdom ontwikkelt producten en projecten die behulpzaam bij:
- Ontwikkelen van creatieve talenten en vaardigheden
- Het onderzoeken en ontwikkelen van intrinsieke motivatie en persoonlijke drijfveren
- Versterken van sociale en emotionele vaardigheden
- Versterken van communicatieve vaardigheden
- Ontwikkelen van zelfvertrouwen en weerbaarheid in persoonlijk ondernemerschap
- Reductie van stress, preventie en herstel van burnout
Studio Wishdom biedt kinderen en (jong) volwassenen een podium om in hun eigen tempo hun eigen stem en verhaal te ontdekken.
Visie – Vertel je eigen verhaal
De economie verandert sterk. Welke invloed heeft dat op keuzes en investeringen in werk en opleidingen?
De technologische veranderingen volgen elkaar in rap tempo op en dat heeft grote invloed op de arbeidsmarkt. De verwachting is dat een groeiend aantal functies zal verdwijnen i.v.m. verdergaande automatisering. Voor welke functies leiden wij onze kinderen op? Welke vaardigheden zijn vereist?
De wereldwijde Corona-pandemie maakt nog ook eens extra duidelijk hoe kwetsbaar we zijn. Niet alleen onze economie, ook het onderwijs, onze gezondheid vraagt om meer en andere investeringen om weerbaarheid te vergroten.
Het ministerie van onderwijs maakt zich zorgen en heeft een groots herstelplan aangekondigd. Woensdag 14 april jl. is Staat van Onderwijs 2021 gepubliceerd. Een uitgebreid rapport met aanbevelingen voor verbetering van het onderwijs.
Het onderwijs moet drastisch herzien worden om kinderen voor te bereiden op hun toekomst.
Een schets van het profiel van de medewerker van de toekomst:
- Vind plezier en voldoening in werk belangrijker dan geld
- Geluksbeleving wordt sterk bepaald door immateriële zaken
- Hecht grote waarde aan vrijheid om jezelf te mogen zijn
- Hecht aan authenticiteit, eerlijkheid en transparantie
Het profiel van de medewerker van de toekomst vraagt om ontwikkeling van de kennis en vaardigheden in:
- Bewustwording van drijfveren, talenten en potentieel
- ontwikkelen sociale en emotionele vaardigheden
- versterken van communicatieve vaardigheden
- ontwikkelen van persoonlijk ondernemerschap om talenten succesvol te kunnen benutten
Studio Wishdom heeft een eigen programma ontwikkeld onder de naam StoryArt Projecten. Multi-mediaprojecten kan voor lezers een meer bekende termijn zijn. In de combinatie van kunst, creativiteit, spel en storytelling wordt aandacht besteedt aan eerder genoemde ontwikkelthema’s. Studio Wishdom maakt gebruik van de jarenlange ervaring en kennis die is opgedaan met creatieve werkvormen en spel.
De waarden die centraal staan: gezondheid, plezier, creativiteit, persoonlijke ontwikkeling, moed, compassie, geluk.
Mijn verhaal – Carola Pelder
Ik ben steeds op zoek naar de verhalen die kinderen helpen om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn. Sterke verhalen, maak je samen. Een sterk verhaal maak je niet alleen samen met anderen, maar ook samen met jezelf. Dat is voor mij een onderscheidend kenmerk in mijn aanbod. Het ontwikkelen van een sterk persoonlijk leiderschap vraagt om bewust te worden van je eigen drijfveren, talenten, potentieel, emoties en kwetsbaarheden. Van je dromen en wat je ten diepste raakt. Je hartenwensen. Het zijn onmisbare aspecten die maken wie je werkelijk bent. In mijn aanpak ga ik er vanuit, dat wij drijfveren en hartenwensen nodig hebben om de beste versie van onszelf te kunnen zijn. Dus hoe eerder wij die ons bewust zijn hoe beter. Ik maak drijfveren en hartenwensen concreet, door ze zichtbaar te maken en vorm te geven in een verhaal, een collage. Als het maar beeldend wordt. Als je eenmaal weet wat je persoonlijke drijfveren zijn, is het tijd om op zoek te gaan naar het verhaal dat je talenten en drijfveren nodig hebben om tot bloei te komen. Dan heb je een doel en missie om voor te gaan. Ervaring heeft geleerd dat deze aanpak hele mooie ontwikkeltrajecten in beweging brengt.
Sinds 2010 ontwikkel ik workshops, schoolprojecten, lesmateriaal en spelvormen voor de persoonlijke ontwikkeling van ouders, kinderen en professionals. Mijn focus is gericht op onderzoeken en ontwikkelen van de intrinsieke motivatie, de persoonlijke drijfveren. Emotiemanagement is daarbij een onmisbaar onderdeel. Emoties sturen ons gedrag en onze ontwikkeling. In het emotiemodel CENSE heb ik een aanpak ervaren die sterk gericht is op groei en ontwikkeling. Door gebruik te maken van verhalenstructuren krijgen emoties een herkenbare en zichtbare plek. De kans dat we ons laten overvallen door emoties, of dat ze een eigen leven gaan leiden wordt steeds kleiner.
“Wie mijn doelgroep is?” In principe is mijn programma voor alle kinderen en volwassenen waardevol die van hun passie hun beroep willen maken. Inmiddels weet ik ook, dat ik vooral van betekenis kan zijn voor creatief (hoog)begaafde kinderen. Ook voor hen zijn spel en creativiteit belangrijke activiteiten om zich te kunnen ontwikkelen tot wie ze werkelijk zijn. Het zijn hun natuurlijke talenten. Mijn ervaring is, dat de talenten van deze kinderen thuis en op school op de achtergrond kunnen verdwijnen. Spel en creativiteit verdwijnt vaak als kinderen de kleuterleeftijd voorbij zijn. Spelen en knutselen is voor kleine kinderen.
“Hoe ben je in contact gekomen met creatief (hoog) begaafde kinderen?” Tijdens het herstel van mijn burnout, ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. In de medische wereld wordt een burnout gezien als een ziekte. Dat klopte voor mij niet. Wat ik ontdekte, is dat het mij nooit gelukt was om mijn ware talenten en drijfveren te onderzoeken. Dat lukte pas toen ik ziek thuis was. Ik kreeg de opdracht om leuke dingen te gaan doen. Als je een burnout hebt, is dat extra moeilijk. Om een lang verhaal kort te maken, ik ontdekte dat ik goed kon tekenen en super veel plezier had in knutselen en dingen maken. Met mijn achtergrond als coach ging ik op zoek naar het grote verhaal. In de combinatie ontdekte ik mijn passie; ik ben een ontwerper, een kunstenaar. Het verhaal van mijn burnout, ging over een meisje, dat geen kans had gehad om haar creatieve talenten te ontwikkelen. Voor de omslag naar een zinvol en betekenisvol bestaan vond ze een sterke metgezel in zichzelf. Zo ontdekte ik de weg terug naar wie ik werkelijk was. Dat geeft energie. Inmiddels weet ik, dat heel veel kinderen en jong volwassenen vastlopen. Op school, in hun werk. Lopen ze tegen een burnout aan, dan check ik eerst of ze misschien creatief begaafd zijn. Ik probeer dat zo objectief mogelijk te beoordelen met behulp van o.a. het Wereldspel en het IOOB. Ja, ik zie een belangrijke rol weggelegd voor mij voor de bewustwording van gezondheidsrisico’s voor creatief (hoog)begaafde kinderen.
Daarnaast blijft mijn eigen passie ook aandacht vragen. Een grote droom wordt werkelijkheid als ik mijn eigen productenlijn rond de avonturen van Prof. Plezier en Katinka straks in de etalages zie staan. Het is een verhalenlijn die ik ontwikkeld heb gedurdende de herstelperiode van mijn burnout. Het gaat over het avontuur van een meisje, dat op zoek is naar plezier en geluk. In prof. Plezier ontmoet ze iemand die haar helpt de lessen te leren om trots en blij te kunnen zijn met wie ze is. Er ontstaat een hechte vriendschap. Superleuk en zoooo inspirerend voor kinderen en ouders die geholpen zijn met verhalen waarin zij zichzelf herkennen. Dat geeft hoop en nieuwe perspectieven.
Ik ontmoet je graag op één van de workshops of webinars. Carola Pelder – StoryArtist, Talentcoach
Expertise creatief (hoog)begaafde kinderen
Ik heb mij gespecialiseerd in begeleiding van kinderen (8-12 jaar) met een creatief en artistiek ontwikkelprofiel. Zij hebben een brede interesse in spel, creativiteit en avontuur. Creatief (hoog)begaafde kinderen vallen op doordat zij o.a. creatief zijn, sensitief, originele oplossingen bedenken, snel denken, steeds weer iets anders willen, onnavolgbaar zijn in hun verhaal. Zij hebben spel, creativiteit en avontuur nodig voor de ontwikkeling van hun eigen innerlijk kompas. Deze kinderen zijn heel talentvol en geschikt voor toekomstige rollen als ontwerpers, vormgevers, illustrators, coaches, innovators, managers, architecten, kunstenaars, songwriters, docenten, onderwijsmakers, etc.
Echter, er is één groot probleem. Op dit moment krijgen de talenten en eigenschappen van deze kinderen onvoldoende ruimte om zich te ontwikkelen. Naarmate kinderen ouder worden, wordt steeds minder aandacht besteed aan deze interesses, hobby’s, talenten. Zowel op school als thuis. Met name deze kinderen lopen een verhoogd risico om vast te lopen in hun ontwikkeling. Dat is wat er ook gebeurt.
De workshops, lessenseries en cadeaus die ik verkoop bieden creatief (hoog) begaafde kinderen volop kansen en mogelijkheden om weer verder te groeien in hun ontwikkeling en talenten.
Voor een intensieve begeleiding van creatief (hoog)begaafde kinderen is er de mogelijkheid voor maatwerk. Met inzet van het Wereldspel en uitgebreid Onderwijskundig Onderzoek (IOOB) kan een individueel ontwikkeltraject opgezet worden. Ik heb een licentie voor afname van het Wereldspel en ben geacrediteerd om het Onderwijskundig Onderzoek IOOB af te nemen. Ik heb daarvoor de opleiding Wereldspel Expert gevolgd bij opleidingsinstituut Kind in Beeld in Alkmaar.
Blijf niet rondlopen met vragen over leer- of communicatieproblemen van je kind. Onderzoek de oorzaak voordat je jezelf of je kind allerlei verwijten gaat maken. Geniet van de opvoeding van je kind. En geniet zelf mee!
Neem gerust contact op en informeer hoe jij je kind het beste verder kunt helpen.
Graag tot gauw! Carola Pelder – talentcoach en StoryArtist
Carola Pelder
Studio Wishdom
Studio Wishdom is een ontwerp- en trainingsburo voor communicatie en persoonlijk leiderschap. Studio Wishdom is gespecialiseerd in het ontwerp van spel en creatieve werkvormen voor kinderen en (jong) volwassenen.
Cursusruimte
Studio Wishdom beschikt over een levendige werkplaats waar kinderen en volwasssenen aan de slag kunnen met spel, creativiteit en storytelling. De workshopruimte biedt volop kansen en mogelijkheden voor (hoog)begaafde kinderen met leer- en motivatieproblemen.
Studio Wishdom is gevestigd in Kortenhoef, op een steenworp afstand van de mediastad Hilversum.
Onze aanpak
Wij helpen kinderen en ouders met spel en creatieve werkvormen om talenten en potentieel zichtbaar te maken, zodat kinderen en ouders de handvatten hebben het verhaal te maken dat nodig is om jezelf te kunnen zijn en blijven. Hieronder een ovezicht van onze speerpunten en hoe wij dat aanpakken.
1. Persoonlijke ontwikkeling als rode draad
Studio Wishdom beschikt over een belevingsruimte voor creatieve ontwikkeling van kinderen. Creatieve ontwikkeling is geen doel op zich, maar een middel om kinderen ervaringen te bieden waardoor zij onder meer hun intuïtie, sociale en emotionele vaardigheden, communicatieve vaardigheden en een creatieve levenshouding kunnen ontwikkelen. Aandacht voor ontwikkeling van creatieve talenten is voor kinderen een belangrijk onderdeel voor een gezonde identiteitsontwikkeling. Spel, creativiteit en storytelling helpt kinderen om orde en structuur aan te brengen in hun eigen gevoelswereld, zodat zij zich beter in deze buitenwereld leren handhaven.
2. Spelend Ontdekken en Ontwikkelen
Het speels en ervaringsgericht leren heeft belangrijke functies in de ontwikkeling van kinderen. Wanneer sprake is van vrij en spontaan spel wordt het kind in de gelegenheid gebracht om af te stemmen op zijn eigen ontwikkelproces. Het stimuleren van spel en creativiteit helpt kinderen bewust te worden te worden van hun drijfveren, talenten en potentieel. Tegelijkertijd is het speels en ervaringsgericht leren een uitdagend proces dat de nodige emoties en gevoelens los kan maken. Vertrouwd raken met de betekenis van gevoelens, emoties is dan ook een onmisbaar onderdeel van de activiteiten van Studio Wishdom. Het onderzoeken en ontwikkelen van gevoelens en emoties wordt op verschillende nivo’s ingebracht in de verschillende spel- en creatieve activiteiten. Het ontwikkelen van emotionele intelligentie wordt beschouwd als een belangrijke eigenschap voor het bedrijfsleven in de toekomst.
3. Spelen met verhalen
Voor jezelf opkomen, trots kunnen zijn op wie je bent. Je eigen verhaal kunnen vertellen. Het wordt steeds belangrijker, dat kinderen leren voor zichzef op te komen, zodat zij sterk in hun eigen schoenen staan. Het gebruik van de juiste taal en communicatie is hierbij heel belangrijk. Studio Wishdom maakt gebruik van spel, creatieve werkvormen om kinderen te helpen over te brengen wat ze willen zeggen. Creatieve storytelling helpt kinderen om inzicht te krijgen in hun eigen verhaal en welke stappen er nodig zijn om volgende ontwikkelstap te maken. Sterke communicatie en taal reikt verder dan alleen woorden. We besteden aandacht aan vertel-, speel- en theaterkunsten, nl.:
- non-verbale kwaliteiten
- verbale kwaliteiten
- fantasierijk spelen met materialen
- rol- en karakterontwikkeling van typetjes en personages
- creatieve vormgeving
Bij de ontwikkeling van storytelling projecten wordt o.a. gebruik gemaakt van de Storyline Approach en de principes van het ervaringsgericht onderwijs (EGO) en Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).
4. Klaar voor de toekomst
De economie verandert zich in een rap tempo. Welke invloed zal de Coronapandemie op onze toekomst hebben? Er is veel onzeker over de toekomst. Welke lessen en ervaringen geef je het kind mee? Wat de toekomst ook gaat brengen, Studio Wishdom zet focus op persoonlijke ontwikkeling en talentontwikkeling. Wij geloven, dat kinderen erbij gebaat zijn, als zij richting kunnen geven aan hun toekomst op basis van hun talenten en passie. Het onderzoeken en ontwikkelen van je unieke talenten, passie maakt een belangrijk onderdeel uit van de activiteiten. De talenten en het verhaal van jouw kind staan centraal in ons programma.
5. Expertise creatieve communicatie
Carola Pelder heeft het aanbod van Studio Wishdom ontwikkeld op basis van jarenlang onderzoek naar problematiek en ontwikkelbehoefte van creatief (hoog) begaafde kinderen. Haar eigen burnout was daarvoor de aanleiding. Carola Pelder heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de rol van spel, creativiteit en storytelling op de identiteitsontwikkeling. De activiteiten hebben een goede invloed op de ontwikkeling van de sociaal, emotionele en intuïtieve intelligentie. Ontwikkelgebieden die voor kinderen met HB, HSP, Beelddenkers en kinderen met ASS van extra belang zijn.