Altijd op zoek naar de verhalen die kinderen helpen om te kunnen stralen.

Spelen de motor voor groei

Spelen is veel meer dan plezier hebben. Ik had er zelf nooit zo bij stil gestaan, totdat ik zo’n 10 jaar geleden thuis zat met een burnout. Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden. Door te spelen en op onderzoek uit te gaan kwam ik erachter dat ik een passie heb voor tekenen, knutselen en spel. “Spelen en knutselen? Dat is toch voor kleine kinderen?”  Dat klopt. Of toch niet?

Sinds 2010 ben ik zelfstandig ondernemer en ontwikkel ik workshops, schoolprojecten, lesmateriaal en spelvormen voor de creatieve ontwikkeling van kinderen. Ik ben steeds op zoek naar de verhalen die kinderen helpen om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn. Spelen is de motor voor groei. Wat ik ooit ver weg had gestopt, is nu mijn missie geworden. Kinderen, ouders en docenten stimuleren om te blijven spelen. Spelen is de hoogste vorm van onderzoek. Het is een uitspraak van Einstein. Spel en creativiteit geven woorden, taal en structuur aan verhalen van kinderen die ze nodig hebben om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn. Uit mijn eigen ervaring is duidelijk geworden, dat het ook voor volwassenen heel waardevol kan zijn. 

Ik combineer mijn passie met mijn rol als coach en begeleiding van creatief begaafde kinderen. Voor creatief begaafde kinderen zijn spel en creativiteit belangrijke activiteiten in de ontwikkeling van o.a. communicatieve en sociale vaardigheden en emotionele veerkracht.

Je bent nooit te oud om te spelen.  Carola Pelder – StoryArtist

 

Carola Pelder

Een Potje Pret

Samen spelen en samen leren. SOO doe je dat! Met een Potje Pret.

Met plezier naar school

Gemotiveerde leerlingen halen het beste uit zichzelf. Een creatieve aanpak om betrokkenheid en motivatie van leerlingen te vergroten.

Ik wil spelen!

Ik wil spelen! gaat over de zoektocht naar plezier en geluk. Een persoonlijk verhaal over het belang van spel in persoonlijke ontwikkeling.

Spelend Ontdekken en Ontwikkelen

Betekenisvol spelen, jezelf ontdekken en ontwikkelen. Een creatieve en speelse aanpak om je talenten te onderzoeken en te ontwikkelen.

Magische kracht van poppen

Poppenspel verbindt
mens en kind

Play the story of your life

Voor de verjaardag van mijn moeder maakte ik een ganzenbordenspel. Een superleuke manier om oude herinneringen op te halen. En ik ontdekte een gezamenlijke passie…. 🙂

Gamification

Betekenisvol leren en ontwikkelen

Knutselfeest in voorbereiding

Knutselfeest tijdens de kerstvakantie. De mooiste ideeën en ontwerpen komen tot leven als je even zonder druk aan de slag kunt. Gewoon lekker genieten van het knutselen. Daar word ik blij en vrolijk van.

Ecole Superieure Marionnette

Passie voor poppenspel
en speelkunsten

Tergublik Speeldag

Feest! Professor Plezier is thuis!

Studio Wishdom

Studio Wishdom is een ontwerp- en trainingsburo voor creatieve ontwikkeling en persoonlijk leiderschap.  Ik begeleid creatief begaafde kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling met behulp van spel, creatieve werkvormen en verhalen.

Visie op leerroute creatief begaafden

Creatief begaafde kinderen missen de aansluiting in het reguliere onderwijs. De ervaringsgerichte en intuïtieve leerroute van creatief begaafde kinderen kenmerkt zich door een grote behoefte aan spel, creativiteit, onderzoek en avontuur.  Het is het  gereedschap dat deze kinderen nodig hebben bij de ontwikkeling van hun eigen kompas.  Met inzicht in hun emoties en gevoelens beschikken zij over het kompas om intrinsiek gemotiveerd hun eigen keuzes te kunnen maken.

Creatief begaafde kinderen missen de ervaringen om zich te kunnen ontwikkelen tot sterke persoonlijkheden.

Het effect van deze mismatch voor kinderen kan invloed hebben op, o.a.

  • een negatief of laag zelfbeed
  • onderpreseteren
  • zich onbegrepen en eenzaam voelen
  • veel boosheid, woede en agressie kunnen ontwikkelen
  • geen of beperkt sociaal leven
  • geen plezier meer hebben in het leven

Missie

Ik wil kinderen verbinden met hun eigen creativiteit, zodat zij verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen ontwikkeling en met plezier in het leven kunnen staan.

Mijn droom

Ik droom van een avonturenpark waar kinderen naar hartelust spelen en op ontdekkingsreis zijn. Ik zie kinderen die met plezier samen spelen en de mooiste verhalen tot leven brengen. Met een hoop fantasie en creativiteit wordt er een decor gebouwd. “Wie wil de koning spelen?” vraagt het ene kind? “Wie de koningin?” roept weer een ander kind? Van papier, dozen wordt een oud kasteel gebouwd.  De kinderen besluiten, dat er een nieuw koninkrijk gesticht gaat worden.  Waar de kinderen de baas zijn! Wat zou er dan gebeuren? Daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Eén ding is zeker, kinderen zijn enorm creatief en zijn nog vrij in hun ideeën en oplossingen. Als je ze de vrijheid geeft denken zij vaak nog in kansen en mogelijkheden.

Voor mij is de nieuwe tijd, de nieuwe Corona-economie, ook een kans om kinderen te vragen hoe zij graag zien hoe de nieuwe economie eruit moet gaan zien.  Laten we eens met een nieuwe, open en  frisse blik, kijken en luisteren naar de ideeën van kinderen.

Zij zijn immers de toekomst. Hier ligt meteen een uitnodiging voor mijzelf.  Om met de kinderen in gesprek te gaan, met hoofd en hart, om te horen en zien wat voor hen belangrijk is. Straks als zij de wijde wereld intrekken. Wat hebben zij nodig om in de nieuwe economie hun plek te vinden?

 

 

 

Signaleren met het Wereldspel

Heeft je zoon of dochter problemen met leren? Vraag een screening aan met Het Wereldspel.

Een Potje Pret

Samen spelen en samen leren. SOO doe je dat! Met een Potje Pret.

Hoogbegaafdheid

De hersenen van creatief begaafde kinderen worden anders gestimuleerd. Kinderen denken anders, ze leren wezenlijk anders. Inzet van spel, drama en creativiteit stimuleert ontwikkeling.

Met plezier naar school

Gemotiveerde leerlingen halen het beste uit zichzelf. Een creatieve aanpak om betrokkenheid en motivatie van leerlingen te vergroten.

Speeldagen 2019

De SpeelDag. Een buitenschoolse dag vol experiment, creativiteit en ruimte voor nieuwe vriendschappen voor hoogbegaafde kinderen.

Ik wil spelen!

Ik wil spelen! gaat over de zoektocht naar plezier en geluk. Een persoonlijk verhaal over het belang van spel in persoonlijke ontwikkeling.

Spelend Ontdekken en Ontwikkelen

Betekenisvol spelen, jezelf ontdekken en ontwikkelen. Een creatieve en speelse aanpak om je talenten te onderzoeken en te ontwikkelen.

Magische kracht van poppen

Poppenspel verbindt
mens en kind

Play the story of your life

Voor de verjaardag van mijn moeder maakte ik een ganzenbordenspel. Een superleuke manier om oude herinneringen op te halen. En ik ontdekte een gezamenlijke passie…. 🙂

Gamification

Betekenisvol leren en ontwikkelen

Mijn werkwijze

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen graag leren en uitgedaagd worden. Spel en creatieve werkvormen spreken kinderen van nature aan. Spel en creatieve werkvormen zijn daarom activiteiten die heel laagdrempelig kunnen worden ingezet. Heel waardevol is ook dat spel en creatieve werkvormen, activiteiten zijn die helpen om goed inzicht te krijgen in

  • persoonlijke interesse en drijfveren
  • talenten en potentieel
  • ontwikkelnivo
  • denk- en leerstijl
  • ontwikkelbehoefte en ontwikkelmogelijkheden in executive vaardigheden

In de opzet van mijn projecten ligt de focus op het ontwikkelen van een constructieve manier van denken, leren en doen, die helpt bij het ombuigen van belemmerende gedachten die de individuele groei en ontwikkeling in de weg kunnen staan.

Spelen, de motor voor groei 

In mijn aanpak zijn de stappen uit het ontwikkelmodel SOO – Spelend Ontdekken en Ontwikkelen, het vertrekpunt voor groei en ontwikkeling in zelfvertrouwen en persoonlijk leiderschap. Het is een doorlopend proces. Hoe ziet dan het ontwikkelproces eruit? Welke stappen zijn nodig om in een positieve ontwikkelproces te komen? Waar leidt het ontwikkelproces naar toIk gebruik een ontwikkelmodel, dat ik zelf ontwikkeld heb. Ik miste in de bestaande literatuur en in de bestaande ontwikkelmodellen een aanpak die mij ondersteunde in mijn intuïtieve leerproces. In mijn zoektocht naar o.a. kennis en ervaringen over emoties en hun betekenis kwam ik in contact met het emotiemodel CENSE. Een krachtig procesmodel in veranderingsprocessen herkende ik in De Creatiespiraal van M. Knooope. In de Heroes Journey van J. Campbell en de bekende archetypes van C. Jung ontdekte ik een waardevolle methode om een persoonlijk ontwikkelproces een gezicht te geven en te vertalen naar een verhaal. In de Storyline Approach herkende ik een ontwikkelmodel die voor scholen herkenbaar en bruikbaar is om verhalend en betekenisvolle lessenseries te ontwerpen. In de bestaande onderwijsmodellen herken ik in het OGO-onderwijs, die kinderen vanuit een spelgeoriënteerde curriculum ondersteunt, een sterke aanpak.

Deze modellen heb ik samengevoegd in één ontwikkelmodel SOO – Spelend Ontdekken en Ontwikkelen en daarin heel zichtbaar gemaakt het belang van spelen en verhalen. Wat ik zichtbaar heb gemaakt is de stap naar de persoonlijke en innerlijke ervaring. Voor het ontdekken en ontwikkelen van je persoonlijke drijfveren heb je een sterk innerlijk kompas nodig. Hoe weet je anders welke keuzes het beste bij je passen? Hoe ontwikkel je je anders tot een zelfstandig en authentieke persoonlijkheid? Hoe leer je anders kritisch te denken? Hoe weet je anders goed af te stemmen op je eigen talenten en potentieel?

De processtappen uit het ontwikkelmodel SOO – Spelend Ontdekken en Ontwikkelen: 

  • Spelend Ontdekken
  • Dromen en wensen
  • Verhalend ontwikkelen
  • Wensen waarmaken

blijven zich herhalen. Bij iedere stap kan het nodig zijn om je af te vragen of je op de goede weg bent. Als je de stuurkracht van emoties leert herkennen en ontwikkelen dan beschik je over extra gereedschap bij het maken van keuzes. In mijn werk zet ik emoties in een nieuw licht. Kijk voor meer informatie op mijn pagina Nieuws, waar ik dieper in ga op emotiegericht coachen.

 

Nieuwsbrief

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich opgeven voor de nieuwsbrief.

You have Successfully Subscribed!