De begeleiding van hoogbegaafde kinderen
Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, zijn niet altijd blij en trots. Ze voelen zich soms voor een zware taak gesteld. Dit boek biedt talloze suggesties om hoogebaafde kinderen te helpen om een goed zelfbeeld te ontwikkelen.
Het boek is geschreven vanuit het wetenschappelijk inzicht dat het emotionele welbevinden het meest bepalend is voor de levensloop en het levensgeluk van hoogbegaafde kinderen.
Is er een beter woord dan ‘hoogbegaafd’?
Voor veel mensen heeft het begrip ‘hoogbegaafd’ een negatieve klank omdat het iets elitairs zou uitdrukken. Anderen houden niet van de term omdat die niet weergeeft hoe breed het scala aan personen is dat eronder valt. Tegelijkertijd is er ook nog zoveel onbekendheid. Ik herken de terughoudendheid. Dat is heel jammer. Vooral omdat kinderen daardoor veel kansen missen in hun ontwikkeling. Voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen is inzicht vereist in hun potentieel, denkstijl, leerstijlen en ontwikkelbehoefte.
Hoogbegaafdheid hoeft niet persé te betekenen, dat kinderen makkelijk leren en hoge cijfers halen. Hun afwijkende denkstijl en ontwikkelbehoefte kan grote invloed hebben op ontwikkeling van disfunctioneel gedrag. Zij worden onzichtbaar, trekken zich terug en gaan steeds minder goed presteren. Een andere route is dat kinderen storend of afwijkend gedrag laten zien en uiteindelijk ook steeds minder goed gaan presteren. Ondanks alle verwarring, de verschillende definities is de term hoogbegaafdheid een herkenbaar vertrekpunt om vervolgens verder te gaan kijken. Andere termen die kunnen wijzen op hoogbegaafdheid zijn creatief begaafd, beelddenker, sensitief, hooggevoelig.
Creatief begaafden
Mijn kennis en ervaring richt zich vooral op creatief begaafde kinderen en volwassenen. Creatief begaafden hebben een groot potentieel, maar zijn ook kwetsbaar. De begeleiding van creatief begaafde kinderen vraagt om vertrouwen en geduld bij de ontwikkeling van hun talenten en vaardigheden.
Denkstijlen
De manier waarop kinderen denken, zichzelf en de wereld ervaren, beïnvloedt niet alleen welke talenten en vaardigheden ze waarschijnlijk zullen ontwikkelen, maar ook hoe ze leren. Inzicht in de verschillende denkstijlen en ontwikkelbehoeften helpt om begrip te krijgen voor de keuzes en gedrag van kinderen.
Recent onderzoek heeft geleid tot vernieuwde inzichten in de denkstijlen van hoogbegaafde kinderen. Er worden twee hoofdstromingen onderscheiden: Auditief-sequentieel en visueel-ruimtelijk.
De kinderen die visueel-ruimtelijk sterker ontwikkeld zijn, ondervinden in het dagelijks leven eerder problemen. Zij zullen zich eerder dan andere kinderen niet begrepen voelen en hebben een grotere kans dat zij een achterstand opbouwen in hun sociale en emotionele ontwikkeling.
Problemen – Onderpresteren, faalangst, depressie
De kinderen, die meer visueel-ruimtelijk zijn ingesteld, kunnen moeite hebben om hun ideeën en gedachten helder over te brengen aan anderen. Zij ervaren eerder gevoelens van stress, afwijzing, faalangst, depressie. Hoogbegaafde kinderen kunnen makkelijk een negatief zelfbeeld ontwikkelen dat grote invloed heeft op hun levensloop en levensgeluk. Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. Dat kun je leren. Met name hoogbegaafde kinderen, die kwetsbaar zijn door hun sensitiviteit, hebben daar veel behoefte aan.
Ontwikkelbehoefte Creatief Begaafde kinderen
De begeleiding van hoogbegaafde kinderen vraagt om een andere manier van denken over leren en ontwikkelen. Hoogbegaafde kinderen zijn van nature leergierig en sensitief. Hun sterke motivatie om zich te ontwikkelen wordt van nature gevoed en ondersteund door spel en creatieve werkvormen. De behoefte om te spelen, onderzoekend te leren, blijft een grote rol spelen in het leven van hoogbegaafde kinderen, jongeren en volwassenen. Gehoor geven aan deze wens om te spelen, te knutselen, plezier te maken is een hele belangrijke stap in de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind. Ik hoor vaak genoeg ouders zeggen, dat kinderen te oud worden om te spelen. Er is wetenschappelijk onderzoek bekend, waaruit blijkt, dat kinderen, jongeren en volwassenen met problematisch gedrag niet of nauwelijks gespeeld hebben. Kinderen, jongeren, volwassenen zijn nooit te oud om te spelen.
Hoogbegaafde kinderen hebben spel, speelvormen en creativiteit nodig om
- inzicht te krijgen in lastige praktijksituaties
- zichzelf te leren begrijpen
- de ander te leren begrijpen
- ontwikkeling van positief zelfbeeld
- hun emoties te begrijpen en ontwikkelen
- te oefenen met lastige gesprekken
- ideeën en doelen goed voor te bereiden
- plezier te hebben
- nieuwe ontdekkingen te doen
Een toekomst met perspectief!
Hoogbegaafde kinderen beschikken over talenten en vaardigheden waar we veel van kunnen leren. Hun creativiteit en sensitiviteit zijn talenten en vaardigheden waar we in deze en toekomstige tijd juist heel veel van nodig hebben. Hoogbegaafde kinderen gaan een mooie toekomst tegemoet met veel perspectief!
De praktijk
Hoogbegaafde kinderen hebben meer behoefte aan ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hoewel scholen steeds meer mogelijkheden zoeken om hoogbegaafde kinderen te ondersteunen blijft het aantal thuiszitters groot en blijft het aantal uitvallers groeien.
Bevordering van geluk, de sociale en emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen vraagt om meer en andere inspanningen op het gebied van
- inzicht in potentieel
- inzicht in denkstijlen en ontwikkelbehoeften
- intuïtieve en creatieve leiderschapskwaliteiten
- beeldende en uitvoerende kunsten
- sociale en emotionele ontwikkeling
- ervaringsgerichte ontwikkeltrajecten
- expressie en communicatie
Storykids Academy
De Storykids Academy biedt kinderprogramma’s aan voor kinderen van 5 tot 12 jaar. Als je jezelf wilt ontwikkelen en de beste versie van jezelf wilt worden, dan moet je op avontuur. Dat is best spannend. Het speelse en avontuurlijke karakter van de kinderprogramma’s verlaagt de drempel om mee te doen en beantwoordt aan de ontwikkelbehoefte van hoogbegaafde kinderen die een voorkeur hebben voor spel, drama en creativiteit. Creatief begaafde kinderen vinden het heerlijk om te knutselen, te tekenen en verhalen te maken.
De opzet van de Storykids Academy is ontstaan vanuit de behoefte om een structureel aanbod te kunnen bieden aan kinderen voor wie het belangrijk is om met spel, drama en creativiteit zich te kunnen ontwikkelen op sociaal en emotioneel gebied. Hoogbegaafde kinderen hebben een natuurlijke behoefte aan spel, drama en creativiteit. Bewust en onbewust doen zij allerlei ervaringen en inzichten op die ze helpt zich te uiten. Er draait op dit moment een pilot op de woensdagmiddag op de eigen lokatie van Studio Wishdom in Kortenhoef. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Bel of mail gerust.
Meer informatie
Loop je met vragen rond over het gedrag van je kind? Ben je geïnteresseerd naar de mogelijkheden? Kom gerust eens langs. Graag vooraf even bellen voor een afspraak op 06-30305698 of mail naar info@studiowishdom.nl. Graag tot ziens.