Heldenverhalen. Maak het mee!

Het schoolproject Heldenverhalen. Maak het mee! is bedoeld als inspiratie om met elkaar plezier te beleven en samen een betekenisvolle leeromgeving te maken waarbij leerlingen en docenten zich uitgedaagd voelen in hun eigen en gezamenlijke leerproces. In dit project verdiepen kinderen en docenten zich in

  • Historische en hedendaagse heldenverhalen
  • De kracht van spel, drama en creativiteitsontwikkeling in communicatie en verhalen
  • Samenwerken, voor jezelf opkomen, zelfvertrouwen, creativiteitsontwikkeling
  • Maken van sterke verhalen in ontwikkeling van talenten en vaardigheden
  • Bouwen aan een toekomst waarin talenten en passie benut worden
  • Creatieve proces dat succes in realisatie doelen vergroot

Het schoolproject is vakoverstijgend en biedt handvatten om kinderen vertrouwd te maken met de vaardigheden die zij nodig hebben om leiding te geven aan hun eigen talenten en persoonlijke groei.

De kinderen leren zich bewust te worden van de kracht van spel en creativiteitsontwikkeling op persoonlijke ontwikkeling, zodat zij met plezier en vertrouwen hun dromen kunnen waar maken.

Bouwstenen Heldenverhalen. Maak het mee! 

Het schoolproject wordt samengesteld uit diverse bouwstenen;

  • IntroductieMaak van je persoonlijke ontdekkingsreis een vrolijk avontuur
  • LesbriefMaak het mee ……. in de klas
  • WerkmapMaak het mee ……….. en speel je dromen waar
  • AvonturenprogrammaMaak het mee!
  • Storykids AcademyInrichting ontwerpruimte voor creatieve verhalenmakers 
  • Praktijkdag docentenMaak het mee …….. en kies je eigen avontuur
  • Begeleiding SchoolprojectSterke verhalen maak je samen

Introductie Schoolproject – De avonturen van Katinka, Pim en Merel

Als je het beste uit jezelf wilt halen, je dromen wilt waarmaken, dan moet je op avontuur.  Ontdekken is leren met plezier en lef. De avonturen van Katinka, Pim en Merel brengen hedendaagse heldenverhalen tot leven en zijn een inspiratiebron voor de kinderen. Door te spelen vinden Katinka, Pim en Merel steeds weer de weg terug naar huis. Vanzelfsprekend wordt hun avontuur en hun moed beloond.

Storykids Academy

De Storykids Academy is een uitdagende, speelse en creatieve leeromgeving. Het inrichten van een creatieve speel- en ontwerpruimte maakt onderdeel uit het schoolproject.  Kinderen die zich aangetrokken voelen tot creativiteit, spel, leuke en spannende verhalen, onderzoekend leren, visueel leren, beeldcommunicatie en persoonlijke ontwikkeling zullen zich thuis voelen bij de Storykids Academy.

Het ontwerp van een avonturenspeelpark loopt als rode draad door het project heen. De kinderen oriënteren zich op hun eigen en gezamenlijke dromen, wensen en doelen en wat ze nodig hebben om dit te realiseren. Spelenderwijs onderzoeken kinderen hun talenten en raken zij vertrouwd met alle uitdagingen en hoe je koers kunt houden op de weg die je gaat. Welke verhalen en uitdagingen maken je kwetsbaar? Welke sterker? De kinderen brengen hun dromen, wensen en ideeën tot leven in de bouw van een nieuwe speel-avonturenpark. Spelenderwijs zien kinderen hun dromen en doelen tot leven komen en raken meer en meer vertrouwd met de mogelijk- en onmogelijkheden.

Spelend Ontdekken en Ontwikkelen – Ik zie je SOO

Het schoolproject Heldenverhalen is ontwikkeld vanuit de speelfilosofie Spelend Ontdekken en Ontwikkelen. Spelend Ontdekken en Ontwikkelen is de basis voor een eigentijds talentenprogramma en omvat een ontwikkelroute voor ervaringsgericht leren.  Het Heldenprogramma bevat een verhaallijn met een cyclisch ontwikkelproces, zodat kinderen hun ontdekkingen in de praktijk kunnen brengen en hun leerervaringen betekenis krijgen. De bouwstenen Oriëntatie, Onderzoeken, Maken en Spelen ondersteunen het cyclische maakproces.

In dit project maken we gebruik van verhalen, de speelkracht en verbeeldingskracht die kinderen nodig hebben om betekenis en expressie te geven aan hun dromen, wensen en doelen. Deze vaardigheden kun je leren en ontwikkelen en geven kinderen een grote positieve stimulans om te blijven investeren in hun eigen ontwikkeling.  Hoe concreter je dromen, wensen en doelen zijn, deste groter de kans is, dat je ze kunt realiseren.  Verhalen hebben de kracht dat ze je helpen inzicht te geven in het verloop van een gebeurtenis. Kinderen gaan ontdekken hoe ze zelf het verloop van een verhaal, een gebeurtenis positief kunnen beïnvloeden.

De Storyline Approach to education vormt een rode draad door het programma. Het kenmerk van deze onderwijsvorm is dat de leeractiviteiten in een verhaallijn zijn verwerkt. De Storyline Approach biedt handvatten om betekenisvol onderwijs te ontwikkelen en kinderen te helpen vanuit hun eigen wilskracht het beste uit zichzelf te halen.

Divers naslagwerk: Verhalend ontwerpen in de praktijk – Erik Vos ,e.a.| Creatiespiraal – Marinus Knoope | Spelen vanuit verbeelding – Lidwine Janssens | De held in je eigen verhaal – Mieke Bouman | The Heroes Journey – Joseph Campbell | De kracht van de creatief leider – Marc Geerts | Dromen, durven, doen – Ben Tiggelaar | School voor de toekomst 2050 – Onderwijsmuseum Dordrecht | SLO – Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling.

 

 

Dit is de flyer van het schoolproject

Aan de slag!

Wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met Carola Pelder, telefoon 06-30305609.

Ben je ook op zoek naar een speelse en creatieve aanpak in persoonlijke ontwikkeling?

Neem vrijblijvend contact op voor advies of begeleiding.

Nieuwsbrief

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich opgeven voor de nieuwsbrief.

You have Successfully Subscribed!