Avontuurlijk leren
Studio Wishdom ontwikkelt educatieve storytellingprogramma’s voor musea en scholen. De avontuurlijke belevingsprogramma’s passen binnen de doelstellingen van het onderwijs om kinderen voor te bereiden op hun toekomst in de samenleving. De belevingsprogramma’s krijgen betekenis doordat ze gekoppeld worden aan een actueel thema of een probleemstelling die voor de doelgroep relevant is. De leerdoelstellingen die o.a. aan bod komen in de belevingsprogramma’s zijn samenwerken, kritisch denken, conflicthantering, communicatieve vaardigheden, onderzoekend leren, oplossingsgericht werken, creatieve ontwikkeling.
Voorbereiding educatief programma
Het educatieve programma wordt door ons zorgvuldig voorbereid;
- In de ontwerpfase wordt in overleg met de opdrachtgever een onderwerp of thema gekozen
- Het onderwerp wordt in een verhaallijn uitgewerkt
- Ontwerp van sleutelvragen en leeractiviteiten passend bij doelgroep
- Aanscherpen van ontwerp storytellingprogramma
- Ontwerp draaiboek met bijbehorend onderwijsverhaal en educatief lesmateriaal
Begeleiding educatief programma
Het educatieve programma kan zelfstandig door school worden aangeboden. Studio Wishdom werkt samen met talentcoaches die ruime ervaring opgedaan met storytelling en een storytellingprogramma kunnen faciliteren.
Betekenisvol leren
De belevingsprogramma’s krijgen betekenis doordat ze gekoppeld worden aan een actueel thema of een probleemstelling die voor de doelgroep relevant is. De gekozen leeractiviteiten zijn niet alleen leuk, maar biedt kinderen ervaringen waarvan ze iets opsteken. Tijdens de activiteiten leren kinderen over de ontwikkeling van zaken creativiteit, emoties, logisch denken, verantwoordelijkheid, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, morele waarden en zelfredzaamheid.
Ervaringsgericht leren
Door te werken vanuit een belevingsprogramma komen we tegemoet aan de leerbehoefte van kinderen die zich beter ontwikkelen en beter informatie verwerken door onderdeel te zijn van een relevante ervaring en uitdaging. Kinderen die in het reguliere, meer talige onderwijssysteem moeite hebben om mee te komen, kunnen in een belevingsprogramma opeens gaan opvallen.