“Ik wil dat mijn dochter gelukkig is.”
Mijn dochter (8) is zo stil de laatste tijd. Op school gaat het ook niet zo lekker. Ik wil gewoon dat ze gelukkig is. Aldus een moeder.
Tijdens het gratis kennismakingsgesprek dat ik had met de moeder, vertelde zij dat haar dochter heel creatief was. Vooral thuis. Ze speelde en knutselde graag.
De ouders die ik verder help, hebben kinderen die creatief begaafd zijn.
Ervaring leert dat creatief begaafde kinderen op een reguliere school minder goed uit de verf komen. Het reguliere onderwijs is vooral gericht op cognitieve ontwikkeling van kinderen. Voor creatief begaafde kinderen levert deze manier van lesgeven problemen op. Hun visuele en intuïtieve manier van denken zorgt ervoor dat zij hun indrukken, hun gedachten op een geheel eigen wijze ordenen en verwerken.
Creatief begaafde kinderen zijn snelle en associatieve denkers. Hun hoofd zit vol ideeen, gedachten, gevoelens en hun verhalen schieten dan ook vaak alle kanten op. Zij hebben meer rust en tijd nodig om nieuwe kennis te verwerken.De indruk kan worden gewekt, dat zij afwezig zijn of wat aan het dromen zijn. Niets is minder waar. Het lukt de kinderen niet om uit te leggen waarom zij sneller afgeleid zijn, dan andere kinderen. Dit kan stress geven, faalangst vergroten. Kinderen kunnen afwijkend gedrag gaan ontwikkelen omdat zij er toch graag bij willen horen. Hun onzekerheid verschuilen zij achter stoer gedrag. Of ze zijn juist stil en meer op zichelf. De kinderen hebben hulp van ouders of begeleiders nodig die begrijpen dat zij wel kunnen leren, maar een andere aanpak nodig hebben.
Om te voorkomen dat deze kinderen vroeg of laat vastlopen op school en een negatief zelfbeeld opbouwen is het belangrijk dat leerproblemen op tijd gesignaleerd worden.
Tijdens de training Opvoeden met Plezier staan de mogelijkheden voor plezier in begeleiding en talentontwikkeling van jouw kind centraal. Ieder kind beschikt over talenten en motivatie om te leren. Om een kind te kunnen stimuleren in zijn of haar ontwikkeling is het belangrijk om te weten wat ontwikkelbehoefte en leerstrategieën zijn van het kind.
Inhoud van de training
- Module 1 – Uitdagingen in opvoeden van creatief begaafde kinderen
- Module 2 – Versterken zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling met spel en creativiteit
- Module 3 – Aan de slag met Toolbox Happy Storykids “Dit ben ik!” (incl. werkmap, talentenspel, storytellingspel)
- Module 4 – Bespreken ervaringen en evaluatie
Wat levert het je op?
- Je hebt plezier met je kind. Je begrijpt je kind beter, omdat je meer inzicht hebt gekregen in verschillen waarop mensen leren en communiceren.
- Je hebt meer vertrouwen in je eigen rol als ouder.
- Je weet wat de talenten en uitdagingen zijn in de ontwikkeling van creatief begaafde kinderen.
- Je bent bekend met praktische oefeningen die jouw kind helpen om woorden en taal te vinden bij het uiten van gevoelens en emoties.
- Je bent je bewust van effect van spel en creativiteit op o.a. liefdevolle zelfdialoog en plezier in eigen talent.
- Je hebt ervaren hoe verschillende ontspanningstechnieken kunnen helpen om stress en faalangst beter te hanteren.
- Je bent in bezit van een exclusieve toolbox Happy Storykids om zelvertrouwen en plezier te blijven stimuleren.
Begeleiding training – Carola Pelder
De training wordt door mij verzorgd. Ik heb jarenlange ervaring als coach en trainer van creatief en hoogbegaafde kinderen en volwassenen. Als gevolg mijn burnout op latere leeftijd ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in de rol van spel en creativiteit in communicatie en persoonlijke ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Ik volgde trainingen, opleidingen in binnen- en buitenland om inzicht te krijgen in de manieren waarop mensen leren en zich ontwikkelen. Ik ontdekte, dat er heel weinig bekend is in het reguliere onderwijs over de intuïtieve leerroute, die juist past bij creatief (hoog)begaafde kinderen. Het is o.a. C. Jung, die dit ontwikkelprofiel onderkent en uitgebreid heeft beschreven. Zijn kennis over de verschillende persoonlijkheidstyperingen wordt wel jarenlang al in bedrijfsleven gebruikt. Binnen het onderwijs worden kinderen nog vooral begeleid vanuit behoefte aan kennisontwikkeling.
De kennis en ervaring die ik afgelopen jaren heb opgebouwd heb ik verwerkt in lesmaterialen. De praktijk wijst uit, dat de activiteiten niet alleen geschikt zijn voor creatief (hoog)begaafde kinderen. In deze tijd is er steeds meer behoefte aan creatieve ontwikkeling van kinderen en volwassenen. Creatieve ontwikkeling versterkt o.a. probleemoplossend vermogen, authenticiteit, sociale en emotionele ontwikkeling, communicatieve vaardigheden, hanteren van stress en faalangst. Het zijn juist deze vaardigheden waar veel waarde aan wordt gehecht door het bedrijfsleven. Deze vaardigheden worden beschouwd als essentiële lifeskills, die kinderen nodig hebben om later succesvol te kunnen zijn als zij de wijde wereld intrekken.
Jouw investering
Kies jij ervoor
- om jouw kind extra begeleiding te geven?
- om jouw kind beter te begrijpen?
- om jouw kind te laten groeien in zelfvertrouwen en weerbaarheid?
- om samen met jouw kind plezier te hebben?
- weer vertrouwen te hebben in je eigen rol als ouder?
dan is de investering in de Training Opvoeden met Plezier meer dan de moeite waard.
De investering voor de training Opvoeden met Plezier, inclusief
- intakegesprek (45 minuten)
- 4 individuele coachsessies (90 minuten)
- toolbox Happy Storykids, incl. werkboek
- reader Creatief leren leren
- talentenspel
- storytellingspel
bedraagt € 550,00, incl. btw voor particulieren
Meld je aan!
Bij aanmelding vindt een intakegesprek plaats om de specifieke vragen en wensen helder te krijgen.
De coachgesprekken worden in onderling overleg besproken.
Er is gelegenheid om de gesprekken online of in mijn ontwerpstudio te hebben.